Kennis van hoe Google Ads de advertentiepositie bepaalt, is niet alleen uit kostenoogpunt van belang. De advertentierangschikking wordt namelijk bepaald door zes factoren:
Het bod
Als je een bod gaat instellen in Google Ads, dan geef je aan welk bedrag je maximaal bereid bent te betalen voor een klik op de advertentie.
De kwaliteit van je advertenties en bestemmingspagina
Google Ads bekijkt ook de relevantie van de advertentie en de website waarnaar deze linkt, Deze beoordeling van de kwaliteit van de advertentie wordt samengevat in een kwaliteitsscore.
De drempels voor advertentierangschikking
Om advertenties van hoge kwaliteit te garanderen, stelt Google Ads minimale drempels in die een advertentie moet hebben overschreden voordat deze kan worden weergegeven.
De concurrentiepositie binnen een veiling
Als twee advertenties die om dezelfde positie concurreren, een vergelijkbare rangschikking hebben, hebben beide advertenties een vergelijkbare kans om die positie te behalen. Naarmate het verschil in advertentierangschikking tussen de advertenties van twee adverteerders toeneemt, wordt de kans groter dat de hoger geplaatste advertentie de positie behaalt, maar betaalt de betreffende adverteerder mogelijk ook hogere kosten per klik om de kans op winst te vergroten.
De context van de zoekopdracht van de persoon
Bij de advertentieveiling is de context van belang. Bij het berekenen van de advertentierangschikking kijkt Google Ads naar:
- de zoektermen die de persoon heeft ingevoerd
- de locatie van de persoon op het moment van de zoekopdracht
- het type apparaat dat is gebruikt (bijvoorbeeld mobiel of desktop)
- het tijdstip van de zoekopdracht
- de aard van de zoektermen
- andere advertenties en zoekresultaten die op de pagina worden weergegeven
- andere gebruikerssignalen en -kenmerken.
Het verwachte effect van de advertentie-extensies
Als je een advertentie maakt, kun je extra informatie toevoegen aan de advertentie, zoals een telefoonnummer of links naar specifieke pagina’s op je site. Dit worden advertentie-extensies genoemd. Google Ads schat het effect van je advertentie-extensies en andere advertentie-indelingen op de positie van de advertentie.
Betere advertenties – betere advertentierangschikking
Telkens wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert die resulteert in de weergave van een advertentie die in een veiling concurreert, wordt een advertentierangschikking berekend. Daarbij wordt rekening gehouden met:
- het bod
- metingen tijdens de veiling van de verwachte CTR
- de advertentierelevantie
- de ervaring op de bestemmingspagina
- andere factoren
Om de kwaliteitscomponenten ten tijde van de veiling te bepalen, houdt Google Ads rekening met verschillende factoren. Door de volgende factoren te verbeteren, kun je de kwaliteitscomponenten van de advertentierangschikking verbeteren:
De verwachte klikfrequentie (CTR) van de advertentie: deze is deels gebaseerd op de historische klikken en vertoningen van de advertentie.
Relevantie van de advertentie bij de zoekopdracht: hoe relevant de advertentie is voor datgene waarnaar iemand zoekt.
De kwaliteit van uw bestemmingspagina: hoe relevant, transparant en overzichtelijk de pagina is.
Lagere kosten
In het algemeen leiden advertenties van hogere kwaliteit meestal tot lagere kosten, een hogere advertentiepositie en meer succes met adverteren. Het Google Ads-systeem werkt het beste voor iedereen (adverteerders, gebruikers, uitgevers en Google) wanneer de weergegeven advertenties relevant zijn en zo veel mogelijk overeenkomen met datgene waar klanten naar zoeken.
Bron: Google Ads