Featured Snippets positie nul
Featured Snippets, in het Nederlands samenvattingen, worden bovenaan de zoekpagina vertoond. Daarom noemen we ze ook wel ‘positie nul’. Dit komt doordat aanbevolen fragmenten de meeste ruimte innemen op een pagina met zoekresultaten. Ze staan meestal ook helemaal bovenaan de pagina.
Google-samenvattingen geven antwoord op vragen op een manier die handig, snel en gemakkelijk te lezen is. Ze zijn echter niet alleen nuttig voor de gemiddelde persoon. Featured snippets geven marketeers de kans om concurrenten te verslaan, conversies te stimuleren en verkeer rechtstreeks naar hun site te leiden.
HubSpot Research heeft aangetoond dat inhoud met een aanbevolen fragment een 2x hogere klikfrequentie krijgt.
Hoe werkt Featured Snippets?
Google beantwoordt een vraag met een fragment met informatie over de vraag boven alle andere links in de zoekresultaten. Google haalt ze meestal rechtstreeks uit de inhoud die al op pagina één staat, maar de inhoud kan ook uit een vermelding met een lagere rangorde komen.
Samenvattingen bevatten de volgende informatie:
- Geciteerde informatie van een website van derden
- Een link naar de pagina
- De paginatitel
- De URL van de pagina
- De geciteerde content in samenvattingen kan bestaan uit een alinea, een lijst of reeks met stappen of een tabel.
Hoe samenvattingen worden gekozen
Samenvattingen zijn afkomstig van vermeldingen in online zoekopdrachten. De automatische systemen van Google bepalen of een pagina een goede samenvatting voor een specifieke zoekopdracht is. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de feedback van de gebruiker
Hier is een voorbeeld van hoe featured snippets eruit zien: